top of page

Welke databronnen optimaliseren winst

ericdeclercq

Als onderneming is het niet eenvoudig om processen data-gestuurd te optimaliseren. Hierbij een kort overzicht van de verschillende mogelijkheden die je als bedrijf kan inzetten.



1. Eigen bedrijfsdata - gestructureerd. Elke onderneming beschikt over een schat aan informatie over klanten en prospects die ook ingezet kunnen worden in de analyse en optimalisatie van eigen bedrijfsprocessen. Als voorbeeld haal ik graag een energieleverancier aan die, lang voordat de buitenwereld iets doorhad, bij een klant het nakende faillissement had voorspeld. Via een aparte meterkoppeling aan één van de grotere productie-eenheden, kon de leverancier op een gegeven ogenblik een stilstand van de machine detecteren. Blijkbaar was de klant een grote buitenlandse opdracht verloren, waardoor de continuïteit van de eigen processen in het gedrang was gekomen. Deze vorm van data is in praktisch elke onderneming terug te vinden en kan ingezet worden om sales te optimaliseren, churn te voorspellen of bv financiële processen te optimaliseren.


2. Open data - (on)gestructureerd. Big data en openbaar beschikbare data is uitermate geschikt om marktanalyses uit te voeren, maar heeft meestal het nadeel ongestructureerd te zijn en niet op het individu toepasbaar. Een voorbeeld van de steeds groeiende markt van open gestructureerde data is te vinden in wat onze overheden ter beschikking stellen via open data platformen (bv https://data.stad.gent/). De overheid spoort bedrijven aan om op basis van deze data applicaties te ontwikkelen die ten goede komen aan de overheid.


Een ander voorbeeld van ongestructureerde data vind je in applicaties die gebruik maken van web scraping. Deze tools halen informatie van het web en zetten deze om in gestructureerde data. Deze vorm van data-analyse is veelal complexer van oorsprong (en vergt hogere investeringen), maar is meestal wel tot op het individu terug te brengen.




3. Externe data - gestructureerd. Er zijn op vandaag reeds meedere spelers in de markt aanwezig die op gestructureerde manier data verzamelen over personen en bedrijven. De gekendste voorbeelden hiervan zijn uiteraard Facebook, Google en Tencent, die hun businessmodel volledig opgebouwd hebben uit het commercialiseren van individuele data.

Ook op bedrijfsniveau zijn er gekende spelers in de markt die op bedrijfsniveau data aanbieden (bv Graydon). Deze data is zeer accuraat, heeft een hoge mate van recurrency, maar is uiteraard niet gratis voorhanden. De aanbieders van deze data hebben hun volledige verdienmodel opgebouwd op enerzijds het ter beschikking stellen van deze gegevens en anderzijds het inzichtelijk maken ervan.


Naast deze 3 mogelijkheden is er nog een laatste mogelijkheid, die volgens mij een groot toekomstperspectief biedt, maar daarover later meer.


De grootste uitdaging die een onderneming heeft is om strategische beslissingen om te zetten in meetbare en inzetbare/bruikbare processen.


Weten welke data voorhanden is en hoe die op gestructureerde wijze kan bijdragen aan de strategie van de onderneming vormt een uitdaging.


Op welke manier gebruiken jullie reeds interne/externe data om processen te optimaliseren?


LegUcy BV

Eric De Clercq

Comments


bottom of page